世界は1本の線から始まる

萩原朔美[前橋文学館 館長]

 

星座を見る視線は、モグラの日常を体感することだ。
普段、地図帖やグーグルマップを利用する時、人は鳥や神のようになっている。地図上で左に曲がる道なら現実の道も左にある。こういう鳥瞰図に慣れていると、左右反転の土中から地上を見上げる地図の視点は考えられないだろう。ところが、夜空の星座を眺める時だけ、人はモグラ(目の機能があるかどうか知らないけれど)の視線を体験出来るのだ。
《だいちの星座》は、制作現場でまず一人ひとりがモグラを体感する。参加した人たちが電波反射板を持って、陸域観測技術衛星「だいち2号」が頭上を通過するのを待ち受ける。なにか人知の及ばない大きなものに身を任せている感じだろうか。次に、完成した幻想的な地上の星座を見る時、一人ひとりが今度はモグラから鳥に変身するのだ。自分が生み出した地上の光点を、天空の神になった自分がもう一度見直す。言わば自分と自分を結ぶ幻想の線の発見だ。
実は、鈴木浩之さんと大木真人さんの《だいちの星座》というプロジェクトは、線がひとつの大きなテーマとなっている。反射板を持つ地上の自分と、頭上を通過する観測衛星「だいち2号」との間に引かれた電波という線。反射板の設置されていない地上と、反射板が設置された地上との差異という線。組み合わされた差異によって出現した光点と光点を結ぶ幻想の線。大きく引き伸ばされた地上の広大な《だいちの星座》はそれらの線を図像化したものなのだ。
そう考えると、《だいちの星座》の線は糸電話のようにも思えてくる。プロジェクトはコミュニケーションの問題を提示しているようなのだ。参加者全員に線の存在を幻視させて、他者との関係を考えてもらうのだ。
最近作の《いばらきけんぽく座》は、線を繋げて特定の形を作り出すことよりも、大きな一つの輪を地上に描くことに重点が置かれている。孤立した点同士を線で結ぶという行為が重要なのだ。目に見えない心を、見える1本の線によって顕在化するのである。一体、線を引くという行為は何なのだろうか。何故線を引きたくなるのだろうか。どんな時に人は線を発見したのだろうか。《だいちの星座》という刺激は様々な疑問を誘発させてくれる。
当然のことだけれど、線と言えば西洋絵画史が浮かび上がってくる。芸術の基本は線描にあるというのはアリストテレスからずっとつづいている考え方だ。印象派は言わば線を消すことで色彩を主役にしようとした行為だ。前提として線という大きな問題があったからこそ起こった表現なのである。その意味では《だいちの星座》は西洋絵画史の問題を内包したプロジェクトである。「世界は1本の線から始まる」という訳だ。そこを踏まえないと、地上の星座を読み解くことは出来ない。芸術は今でも線という謎を抱えているのだ。《だいちの星座》はそのことを発信しているのである。

萩原朔美
1946年生まれ。映像作家、演出家、エッセイスト。60年代後半より、演劇、実験映画、ビデオアート、写真、執筆活動等の分野で創作を開始。多摩美術大学名誉教授。


The World Begins with One Line

Sakumi Hagiwara [Director, The Maebashi City Museum of Literature]

 

To gaze up at the constellations is to experience the everyday life of the mole.
When using a map, whether it be an atlas or Google Maps, human beings become like birds or gods. A left turn on a map will appear in real life on the left too. Accustomed as we are to this bird’s-eye view, it is difficult for us to envisage this inverse map, which looks up at the ground from below. It is only when looking up at the constellations in the night sky that human beings experience the perspective of the mole (though I am not sure whether moles have the faculty of sight).
In Constellations of the Earth, each participant has this “mole experience” at the site of production. The participants hold a corner reflector, and wait for ALOS-2 (Advanced Land Observing Satellite 2), also known as Daichi 2, to pass overhead. There is a sense of surrendering themselves to something greater, something beyond human understanding.
Then, when they view the final product – the fantastic terrestrial constellation – they each transform from a mole into a bird. They look again at the points of light on the land, which they themselves created, but this time from above as a celestial god. This is, in a sense, to discover an illusory line that connects oneself with oneself.
In fact, lines are a major theme in Hiroshi Suzuki and Masato Ohki’s project, Constellations of the Earth. There are the lines that the radio waves draw between the earthbound participants with reflectors and the Daichi 2 satellite passing overhead – and the lines that become the distinction between the ground with the reflectors installed, and the ground without. Illusory lines form between the points of light that are manifested by these combined distinctions. The magnified image of the giant Constellations of the Earth is an icon formed of these lines.
In this light, the lines in Constellations are like those toy tin can telephones. The project is raising the issue of communication. Every participant is made to envision the presence of lines, and to consider their own relationships with others.
The recent Ibaraki Kenpoku Constellation focused not on creating a particular shape out of lines, but on drawing one large circle on the ground. The essence here lies in the act of connecting insular dots with lines – manifesting invisible mental links with one visible line. In what does the act of drawing a line essentially consist? Why do we feel the urge to draw lines? When and how did humanity come to discover them? Constellations of the Earth is a stimulus that triggers various questions.
Naturally, the idea of lines brings to mind the history of Western painting. The idea that the foundation of art lies in line drawing has existed since Aristotle. Impressionism, for example, can be said to have been an attempt to put the primary focus on colors by eliminating lines. It was a form of expression that only arose because of the great premise underlying it, that of lines. In this sense, Constellations of the Earth is a project that includes in its scope the issue of Western painting and its history. Its essential idea is that the world begins with one line. Without this awareness, one cannot decipher these terrestrial constellations. Art still harbors within itself the mystery of lines. That is the message that Constellations of the Earth is trying to convey.

Sakumi Hagiwara
Born in 1946. Video artist, director, essayist. Hagiwara began his creative practice in the late 1960s, in fields including drama, experimental film, video art, photography and writing. He is an honorary professor at Tama Art University.

#

No responses yet

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です